lørdag 28. april 2012

                   STATUSRAPPORT UTVIKLINGSPROSJEKT


                          EDDERKOPPEN


Tidlig i mars bestemte jeg meg for at mitt utviklingsprosjekt skulle være noe jeg skulle gjøre sammen med ungene. I min barnehage har også vi selvfølgelig rutiner og hverdagsligheter som kunne tålt å gått litt nærmere i sømmene. Jeg vurderte også en stund å vurdere vårt forhold til våre tradisjoner i barnehagen. Hvordan vi eventuelt kunne videreutvikle eller skaffe oss nye tradisjoner. (nissefest, høstfest, høsttur,karneval osv)

På eget initiativ tok jeg for et års tid siden grep for meg selv om å lese meg opp i mer kunnskap om barns forhold til språk og litteratur. Dette førte til at jeg har holdt innlegg på foreldremøte og personalmøter der jeg har vist konkrete tips for hvordan man kan bli mer bevisst i rollen med å stimulere leselyst og  utvikle ordforrådet. Forskning viser at barn med stort ordforråd ved skolestart har også tilegnet seg ord på en slik måte at de har et stort ordforråd når de går ut av ungdomsskolen. De med dårlig ordforråd ved skolestart greier oftest ikke å tilegne seg ord i samme grad som de "ordsterke". 
Via denne interessen for språk og litteratur har jeg fått anledning til å være med i et prosjekt om "BARNET OG BOKA". Jeg var i Leksand i Sverige i november og i Helsingfors i Finland nå i april for å se hvordan disse to kommunene jobber med blant annet språkstimulering.

Siden jeg har vært i prosjekter med voksne i det siste, følte jeg sterkt for å gjøre noe med ungene.

I mars startet jeg med å bestemme meg for at EDDERKOPPER ville jeg jobbe med i mitt prosjekt. Jeg føler ofte at jeg kommer til kort i kunnskap om insekter og andre ting som skjer i naturen når vi er på tur. Med edderkoppen som tema visste jeg at jeg ville kunne skape et prosjekt med undring, naturopplevelser, formingsaktiviteter, bruk av regler, rim og sang. Og ikke minst så var jeg veldig motivert for et dypdykk i edderkoppens verden jeg også. Entusiasme smitter.

Jeg bestemte meg for å ta med en gruppe på fem fireåringer. Disse fem utvalgte ville mer enn gjerne være med og vi hadde en kjempeartig formiddag sammen. Vi så på youtube.com, NRKsuper og NRKNewton og fant mange spennende filmer om mange forskjellige edderkopper. Vi lærte hvor mange bein den har og hvor mange øyne en edderkopp har. Vi lagde edderkopper av piperensere og tegnet edderkopper med kullstifter.
Fatima fant en hatt og en edderkopphånddukke og alle ville være med å dramatisere "LILLE PETTER EDDERKOPP KLATRET PÅ MIN HATT......" Formiddagen endte med en flott veggutstilling på kjøkkenet slik at alle kunne se hva vi hadde lært på en kort stund.

Det som nå har skjedd er at vi vekket nysgjerrighet for edderkoppen hos flere. I slutten av mars hadde vi planleggingsdag og der ønsket de andre voksne på avdelingen å bli med på prosjektet om edderkoppen.
Vi gjorde da slike endringer at vi likevel kunne forholde oss til årsplanen vår. Og nå er et stort EDDERKOPP-PROSJEKT i gang på stor avdeling. Vi har laget spindelvev i taket av fiskegarn og ungene tover og lager pongpongedderkopper. Underveis opplever vi nå deres interesse for insekter og fugler. Et barn har tatt med seg en SPURVUGLE som kræsjet i vinduet, en annen hadde med seg en forulykket LØVSANGER og vi har fått en larve som puppet seg i syltetøyglasset og ble til en sommerfugl etter en ukes venting. I går oppdaget Hannah et insekt i sin hvitveis og hestehovbukett og vi fant ut at det var en art som heter TEGE. Vi opplever nå mange uforutsette ting og dette og mere til skal jeg vise dere når mitt utviklingsprosjekt er ferdig.

Min utfordring i dette prosjektet er å få med meg alt som skjer. Alt hva ungene sier, hva de lærer seg, utfordre å tørre å holde i et insekt, fange innspillene de kommer med og at alle skal føle at de er med i denne opplevelsen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar